Focusarea si privirea care integreza. 

Pe valea Tocilitelor am avut clara constiinta  padurii ca un intreg ce nu incepe si nu se sfarseste undeva. Desi vedeam fiecare copac, mai puternica era constiinta tuturor copacilor si a tot ce este ca un continuum, constiinta care s-a amplificat permanent de atunci.

Padurea a aparut mintii ca un tot organic, fara golurile fabricate de decupajele sau filtrele  mintii. Exista un tot fara nici o fragmentare si o bucurie intreaga fara nici o fractura intre „eu” si „non eu”. Doar existenta unificata.

Atunci cand mintea este capabila de o prezenta totala, relatia cu muntele devine la fel de complexa ca o relatie interumana. Desi se schimba mereu in impermanenta celor 4 anotimpuri, muntele este mereu acelasi. 
……….

Continui sa spun ca experienta muntelui nu este despre un traseu, si ca este o traire totala si unica a  fiecarei zile, oricat de des pasii ar merge pe aceeasi carare. Vei vedea  mereu lucruri noi, mai profunde in conexiunea lor, din ce in ce mai microscopice si mai largi in marea constiinta care este Lumea.
……………………..

Un munte nu este o retea de poteci, asa cum un oras nu este traseul pe care il faci in rutina fiecarei zile in cateva locuri predeterminate.

……………………………………….
 Mergand intuitiv dupa ciuperci in zona vaii Rasnoavei sau urcand pe o coama in muntii Neamtului  m-am conectat intens si clar la acel continuum total si noncontradictoriu care a insemnat si sfarsitul oricarei starii de dualitate,  singuratate sau izolare. Aceasta stare a mintii a devenit constanta pentru ore la inceput ca mai apoi sa pot sa o  mentin zile,  si sa devina o stare permanenta fara nici un efort ,,constient,,.  Shunryu Suzuki vorbeste despre prospetimea fluida Zen a mintii incepatorului  care este o ,,stare de gratie,,  specifica experientelor de inceput dar care poate fi conservata si echilibrata cu experienta si pratica Zen. Conectarea mintii mele la aceea stare incepuse cu multe luni in urma si era traita intuitiv, direct  deloc teoretic sau elaborat.

 

La inceput de vara in una din  primele ascensiuni in Ciucas asteptand  infinitele nuante ale asfintitului pe muntele deja ,,parasit,, de turisti,  am stat in liniste totala cu o capra neagra sa privim metamorfozele luminii  pe una din crestele Zaganului. Starea de calm a mintii  i-a transmis caprei care se odihnea ca aparitia mea discreta nu este un pericol si m-a acceptat fara nici un gest de ezitare.  La intoarcerea de pe varful  Negoiu  aproape de inserare in drum spre Caltun o capra neagra a pascut linistita la mai putin de 15m de noi fara se ne perceapa ca un pericol cat de mic pentru ea.  Starile intuitive m-au condus la cele mai bune locuri cu  ciuperci nu doar pe munte, le-am gasit si  in curtea  complexului sportiv IDM intr-un loc ascuns privirii si apoi am mers ghidat de instinct catre un loc din Politehnica unde am gasit o intreaga colonie de ciuperci din specia Agaricus Bitorquis. Am mai avut si alte intalniri magice cu fiinte de care nu  credeam ca pot sa ma apropii atat de mult,  dar asta  in alt articol special dedicat lor.

 

 Sunt doar cateva din momentele magice pe care starea mintii originare le poate oferii dintr-o infinitate de experinte pe care le poti intalnii in posibilitatile vietii si o  transformare  a constiintei  cosmice diminuata de rutina citadina :  pe munte,  in oras, intru-n bar, jucand tenis de masa, un asfinitit privit in banalul cartier intr-o seara de vara, in parc sau oriunde te duc pasii,mintea si sufletul.

 

Mai tarziu am cautat o carte care sa imi lamureasca aceste intuitii si am gasit explicatia, spusa cu o frumusete si o claritate maxima de Shunryu Suzuki in „Prolog si valoarea mintii incepatorului”.

 

 

 

 

 

 

„In japonia avem expresia shoshin, care se traduce prin „mintea incepatorului”. Scopul permanent al practicii este acela de a ne pastra acesta minte a incepatorului…

…….

,,Pentru o perioada va veti pastra acesta minte a incepatorului, insa, daca veti continua sa practicati un an, doi, trei sau mai multi chiar, de veti evolua intr-un fel sau altul, exista pericolul sa pierdeti infinita semnificatie a mintii originare.
  
Pentru practicantii Zen, lucrul cel mai important este de a nu fi duali, „mintea originara” include totul. Este mereu bogata si suficienta in sine. Iar voi nu trebuie sa va pierdeti acesta starea mintii care este suficienta in sine insasi. Acest lucru nu inseamna ca mintea va este inchisa, ci, din contra, mintea voastra trebuie sa fie goala, sa fie o minte mereu gata. Daca mintea va este goala, va fi gata pentru a fi deschisa pentru tot. In mintea incepatorului exista o multitudine de posibilitati, insa in cea a expertului nu exista decat foarte putine“.

…………….

,,Atunci cand mintea voastra devine prea complicata, cand doriti ceva, in cele din urma va veti inclaca perceptele: sa nu minti, sa nu furi, sa nu ucizi, sa nu fi imoral etc. Dar, daca veti pastra mintea originara, perceptele se vor respecta de la sine.
   
In mintea incepatorului nu exista gandul „Am realizat ceva”. Toate gandurile care se rotesc in jurul sinelui limiteza mintea noastra cea vasta. Cand nu avem ganduri despre realizare, inseamna ca suntem niste veritabili incepatori, si atunci, cu siguranta vom putea invata ceva. Mintea incepatorului este mintea compasiunii. Cand mintea ne este compasionala, ea devine nelimitata.
Dogen-zenji, fondatorul scolii noastre, sublinia necontenit cat de important este sa trezim acesta minte originara pe care o avem. Astfel vom fi cu adevarat noi insine, vom fi plini de intelegere fata de toate fiintele si vom putea practica cu adevarat.”

Postura

   ,,Atunci cand va asezati in lotus complet, laba piciorului stang se aseaza peste coapsa dreapta, iar laba piciorului drept peste coapsa stanga. Daca ne vom incrucisa picioarele in acest mod, chiar daca avem, bineinteles, un picior drept si unul stang, acestea vor deveni unul singur. Acesta postura exprima unitatea (oneness) in dualitate: nu doi si nu unu. Corpul si mintea noastra nu sunt doua, si nu sunt una. Daca voi credeti ca mintea si corpul sunt doua, acest lucru este gresit, iar daca credeti ca ele sunt una este la fel de gresit. Corpul si mintea sunt si doua, si una.

De obicei gandim ca daca ceva nu este unu, atunci este mai mult decat unu; daca nu este singular inseamna ca este plural. Insa, in cunoasterea adevarata, viata nu este doar plural, este de asemena singular. Fiecare dintre noi este in acelasi timp dependent si independent“.

…………………………………….


  ,,A face ceva inseamna a ne exprima natura proprie. Noi nu existam pentru altcineva. Noi existam pentru noi insine. Acesta este invatatura fundamentala exprimata in formele pe care le respectam“.

…………….

     ,,Lucrul cel mai important este de a fi stapan pe corpul vostru fizic. Daca veti avea o postura molesita, garbovita, va veti pierde sinele. Mintea va incepe sa va ratacesca aiurea, iar voi nu veti mai fi in corpul vostru. Si nu asa ar trebui sa stea lucrurile. Noi trebuie sa existam chiar aici, chiar acum! Acesta este punctul cheie. Trebuie sa aveti, sa detineti acest corp si acesta minte pe care le aveti… Cand avem mintea si corpul in ordine, restul lucrurilor vor fi si in locul potrivit, si in modul potrivit“.

…………….

      ,,Deci, incercati intotdeauna sa mentineti o postura corecta, nu doar in zazen, ci si in toate celelalte activitati ale voastre. Sumati postura corecta si cand conduceti masina, si cand cititi. Daca cititi stand cocarjat, nu veti putea sta treji multa vreme. Incercati. Veti descoperi cat este de importanta mentinerea posturii corecte. Acesta este adevarata invatatura. Invatatura scrisa pe hartie nu este adevarata invatatura“.

………


          ,,Acesta este motivul pentru care Buddha nu a putut accepta religiile existente pe vremea sa. El a studiat multe religii, insa nu a fost satisfcut de practicile lor nu a putut gasi raspunsul nici in ascetism si nici in filozofii. El nu a fost interesat de vreo existenta metafizica, ci doar de propriul corp si de propria minte, aici si acum. Si cand s-a descoperit pe sine insusi, a descoperit ca tot ce exista are natura de Buddha. Acesta a fost iluminarea lui. Iluminarea nu constituie vreo stare de bine sau vreo stare speciala a mintii. Starea mintii pe care o aveti atunci cand stati asezati in postura corecta este insasi iluminarea. Daca nu puteti fi satisfacuti cu starea mintii pe care o aveti in zazen, inseamna ca mintea vostra inca rataceste aiurea. Corpul si mintea noastra nu trebuie sa oscileze sau sa ratacesca aiurea. In acesta postura nu este nevoie sa se vorbeasca despre o starea corecta a mintii. O aveti deja. Acesta este concluzia buddhismului.“