In urma cu 2 ani intr-o zi de iarna  atentia Petrei a fost imediat atrasa de o masina altfel, a fugit catre ea ca atrasa ca de un magnet. In parcarea Mall AFI Cotroceni Petra  a zarit o masina rara si atat de mica incat nu stiu cum a vazut-o printre atatea masini uriase prin comparatie. Era un Fiat 500 galben modelul  din prima generatie perfect reconditionat. A indragit-o imediat asa cum indragesti un catel de talie mica sau o jucarie in miniatura, pe de alta parte nu intelegea cum  o masina atat de mica putea fi altceva decat un mod excentric de exprimare( pentru un copil  invatat cu standardele moderne masina ii parea clar lipsita de confort. Pentru o tura asa de fun probabil ca i-ar fi suras pentru dragalasenia masinii.

Am facut cateva poze in lumina vaga a parcarii nu prea reusite care s-au pierdut printre atatea poze. Si eu am un Fiat Panda (penultima generatie)  care prin comparatie cu modelul 500 pare o masina gonflata serios. Nu spun ca m-as intoarce la un Fiat 500 dar in nici un caz nu inteleg de ce o piti mignona are nevoie sa flendure prin  oras sau la Mall intr-un SUV V8   de 2.5 tone si cel putin 300CP ,  in cele mai multe situatii singura,poate doar insotita de mobilul nedezlipit de la ureche , o geanta si poate un mascul accesoriu(sau poate invers) .

E clar ca o gandire minimalista si practica  i-a indemanat pe italieni sa construiasca mereu masini mici care sa se potrivesca oraselor cu stradute inguste,  dar totusi intalieni nu erau pigmei in urma cu mai mult de 60 de ani cand a fost produs primul Fiat 500.  Alte amintirile cu polonezii care erau atat de prezenti pe litoralul romanesc in anii 70 imi sunt inca proaspete,  si chiar ma miram cum calatoareau niste lungani polonezi de la care cumparam guma de mestecat Lolek si Bolek intr-o masina ca Polski Fiat(o varianta mai patratoasa de Fiat 500 dar la fel de mica)  pe care o consideram simpatica dar asa de mica incat parea o jucarie. Dacia autohtona parea o limuzina prin comparatie(si  era comparatia cea mai la indemana). Da, masura este ceva relativ depinde cu ce esti invatat, totusi polonezi si italienii acelor ani nu erau nici masochisti si nici contorsionisti.

 Titlul  articolului este o intrebare nascuta direct si intuitiv de un copil de nici 7 ani care nu intelege cum sensul cuvantului Mini se mai potriveste unei masini care a fost gonflata in toate directiile comparativ cu originalul la care sensul de Mini are o acoperire totala.

 

 

Nici logo-ul care defineste brandul nu a scapat de o transformare de la o forma echilibrata cu aripi suple catre un nou semn care seaman izbitor cu o vrabie obeza..

 

 

Si semnul originar

 

Pe aceeasi strada se afla si  Mini actualei ere  auto un Smart Two Four si nu am scapt ocazia de a-l compara  cu inaltimea Petrei.

 

 

Intre timp a aparut ultima versiune de Smart Two Four care a fost gonflata semnificativ. Toate modele de masini au fost supuse unui proces similar de gonflare,  un model comun cum este WV Polo are in actuala serie dimensiuni semnificativ mai mari decat Golful originar.

 

      O alta amintire  este chiar din Italia  mai exact din Venetia unde in golf a aparut un urias vapor de croaziera,parea mare chiar de la distanta dar cand a ajuns aproape de chei a aparut in toata monstruozitatea lui in acel oras lacustru batran,scorojit dar care este o lumea frumoasa si  armonioasa vizual raportat la dimensiunea umana. 

     Efectul de gonflare a lumii moderne a pornit cu siguranta de peste ocean unde prin comparatie cu Europa totul este mai mare : case, masini, tate, portii de mancare ,grasii sunt si ei mai grasi si mai  multi in USA, barcile de pescuit sunt mai mari si pline ochi de lansete,  acolo poti sa maninci  fara limita……..   America tara tuturor  posibilitatilor este o realizare evidenta  a unei  lumi  a obiectelor si a unui stil de viata gonflat. Chestia este ca acesta boala  s-a transmis cu usurinta in toate directiile catre Europa si Asia contaminind orice alta viziune de viata in care lucrurile din jur sau insasi habitatul in care traim  sa ramana la dimensiuni acceptabile si umane si sa nu sufoce ca sa nu spun sa zdrobeasca  prin dimensiune orice sens pe care il are omul.

     Romania a important si ea cu o bucurie tampa orice trend care vine din Vest si mai  ales din USA de parca Coca-Cola sau Mc Donalds nu ar fi altceva decat niste lucruri absolut inutile si false  gonflate de publicitate. Asta doar cateva din primele tendinte la care romanul neaos a pus botul ca un sublim  semn de emancipare si ,,inteligenta,, a actului  de a fi modern.

Incet incet in toata lumea standardele din USA au fost importate oriunde,  nu au scapat nici oamenii nici obiectele,  au fost gonflate casele, masinile, informatia, avioanele de linie,portavioanele,  buzele, fesele, sanii, sexele, muschii masculilor cu steriozi, puii, ugerele vacilor, porcii, porumbul,  fructe de toate speciile si soiurile, pestii si  in general orice poate deveni mai mare este sau  va fi supus unui proces de gonflare. Totul se va supune unui proces universal de gonflare cu o ratie de multiplicare greu de anticipat.

Nu stim exact cum se va desfasura acest proces,dar stim ca totul se va supune  acestui proces ireversibil. Surprinzator va fi doar ritmul si dimensiunea finala.

Lumea dinozaurilor se poate intoarce chiar daca nu va fi exclusiv biologica………..